Vasluienii subvenționează salariile „nesimțite” ale angajaților de la Metrou și biletele bucureștenilor

0

Vasluienii plătesc salariile „nesimțite” ale angajaților de la Metrolul bucureștean și trei sferturi din biletul de călătorie al bucureștenilor. Asta spune Sorin Ioniță, specialist în politici publice în cadrul organizației Expert Forum, care analizează modul discriminatoriu în care sunt direcționați banii publici la nivel național.

„Peste tot în Europa metroul este subvenționat, dar undeva, la 30% din valoarea calătoriei, nu invers cât este la noi. Dacă în primul an de mandat nu faci asta, când o să le scumpești, în ultimul an înainte de alegeri? Până atunci, Vasluiul ne va plăti, nouă, bucureștenilor, trei sferturi din prețul biletului. Asta e, suntem subvenționați de restul țării”, spune Sorin Ioniță.

Pentru că este cel mai sărac județ al țării, tot la județul Vaslui, în primul rând, a făcut referire și ministrul Transporturilor Cătălin Drulă vorbind despre nivelul subvenției cerut anul acesta de Metrorex, arătând că, chiar dacă ar fi posibil de acoperit, ar însemna bani mai puțini pentru investiții în alte regiuni și în altă infrastructură de transport. „Pe bună dreptate Moldova plânge după autostrăzi. Voi face tot ce pot să urgentez proiectele A7 și A8. Cum să pot explica vreodată unui locuitor din Vaslui, din Iași, din Galați sau din Craiova că nu putem acoperi lucrările care-i privesc în mod direct pentru că ei trebuie să dăm atâția bani pentru metroul bucureștean și pentru că un lider sindical, Ion Rădoi, se comportă ca un șef de cartel? Susțin ferm dezvoltarea echitabilă a transporturilor între toate regiunile României”, a declarat ministrul Transporturilor.

Potrivit datelor oficiale, în iunie 2020, Metrorex avea o datorie la bugetul de stat și la furnizori în valoare de 194,4 milioane de lei, reprezentând restanțe la bugetul asigurărilor sociale, contribuție asiguratorie pentru muncă și plăți către furnizori.

În aceste condiții, ministrul Cătălin Drulă și liderul de sindicat de la metrou, Ion Rădoi, s-au contrat dur pe tema subvențiilor pe care ar trebui să le primească Metrorex de la bugetul de stat în acest an.

Pe de o parte, Drulă susține că venitul mediu în companie este de 10.000 de lei, dublu față de anul 2017 și că Metrorex a ajuns la 5.500 de angajați. În replică, angajații metroului susțin că salariul mediu în companie este de 7.000 de lei, iar sporurile sunt încasate de cei care lucrează noaptea și în weekend. În plus, în ultimii 5 – 6 ani „s-au dat în exploatare 12 stații și 2 depouri de metrou, timp în care mulți dintre salariații Metrorex, încadrați în grupele 1 sau 2 de muncă și-au depus dosarele de pensionare”, susțin sindicaliștii de la metrou.

Drulă a trimis Corpul de Control pentru a face verificări amănunțite privind veniturile Metrorex și pentru a afla detalii despre înțelegerea companiei cu firma care administrează spațiile comerciale și de publicitate de la metrou, firmă care aparține sindicatului de la Metrorex.

„Acum 5 ani, compania acoperea circa 58% din cheltuieli din veniturile proprii, astăzi acest procent a scăzut la mai puțin de 30%. Diferența este acoperită prin subvenție de la bugetul național, prin Ministerul Transporturilor. În 2016, această subvenție era de 297 milioane de lei, iar anul trecut a ajuns la 683. Pentru 2021, suma cerută de Metrorex este de 1,04 miliarde de lei”, a anunțat ministrul pe Facebook.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here