Vor avea vasluienii vreodată cale ferată electrificată?

Luni, 19 februarie 2024, este data limită de depunere a ofertelor pentru anunțul de licitație care are ca obiect „Electrificarea a 8 secții de circulație ale sistemului feroviar din România – Lot SRCF Iași, Electrificare linie CF Tecuci Nord – Bârlad – Vaslui – Iași (Nicolina) – elaborare Studiu de fezabilitate”, făcut de C.N.C.F. „C.F.R.” S.A. – Sucursala Regională C.F. Iași. Este a doua tentativă de găsire a unui proiectant pentru această lucrare de anvergură, electrificarea a 164 de kilometri de cale ferată ce străbate județul Vaslui, lucrare care ar duce nu doar la creșterea vitezei trenurilor pe acest tronson, dar și la condiții mai bune de transport. Rezultatul nu se întrevede prea curând, doar elaborarea Studiului de fezabilitate urmând să dureze peste doi ani și jumătate.  

Pe 21 decembrie 2023, în portalul sistemului electronic de achiziții publice a fost postat anunțul de licitație ce are ca obiect „Electrificarea a 8 secții de circulație ale sistemului feroviar din România – Lot SRCF Iași, Electrificare linie CF Tecuci Nord – Bârlad – Vaslui – Iași (Nicolina) – elaborare Studiu de fezabilitate”. Este a doua tentativă a CFR SA de a găsi un proiectant care să se ocupe de studiul necesar electrificării singurei cale ferate care străbate județul Vaslui, după ce procedura anterioară, ce a avut termenul limită pentru depunerea ofertelor sau a cererilor de participare data de 27 noiembrie 2023, a fost anulată automat din lipsă de ofertanți.

„În cadrul contractului se va realiza documentația tehnică necesară pentru etapa Studiului de fezabilitate care evidenţiază necesitatea şi oportunitatea realizării acestui obiectiv și alegerea variantei optime din punct de vedere tehnic, economic şi operaţional pentru atingerea obiectivelor generale şi specifice, ţinând cont de conformarea acesteia la cerinţele tehnice de interoperabilitate prevăzute de regulamentele UE şi naţionale”, se arată în descrierea contractului ce se dorește a fi atribuit.  

Linia CF 600 Tecuci – Iași, sector Tecuci Nord – Bârlad – Vaslui – Iași (Nicolina) propusă pentru electrificare, parțial simplă și parțial dublă, are o lungime totală de aproximativ 164 km, de la Km 239+832 la Km 403+850 este neelectrificată pe toată lungimea. Este, de altfel, una dintre puținele magistrale de cale ferată din țară care a rămas neelectrificată până la Revoluție, deși era în planul conducerii de atunci. Din acest motiv, viteza maximă admisă pentru trenurile de călători este de 120 km/h, respectiv doar 80 km/h pentru trenurile de marfă. Asta în ciuda faptului că în ultima perioadă, CFR a făcut eforturi de reabilitare a șinelor și infrastructurii feroviare pe aproape întreaga distanță, chiar cu costul întreruperii circulației unor trenuri pe anumite tronsoane și transbordarea călătorilor cu autobuze între stații, anul trecut.

Costul întocmirii studiului de fezabilitate se ridică la 14 milioane lei, bani alocați de la bugetul de stat, lucrarea fiind una de anvergură, care presupune nu doar alegerea soluției tehnice optime, dar și măsurători topografice pe întreaga lungime. De aceea, viitorul proiectant ar avea la dispoziție 900 zile din care 720 zile durată efectivă de execuţie şi 180 zile necesare pentru verificări şi avizări.

Ofertele trebuie depuse până pe 19 februarie 2024, ora 15.00. Rămâne de văzut dacă se va găsi vreo firmă specializată care să nu se sperie de complexitatea unei astfel de lucrări și să accepte acest contract, cu atât mai mult cu cât lucrări similare au fost scoase la licitație și de regionalele CFR Brașov și Craiova. Un semnal pozitiv este faptul că această licitație nu a fost încă anulată, la fel ca precedenta, din lipsă de ofertanți.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.