Ministerul Transporturilor este decis să eficientizeze activitatea Poștei Române pe segmentul de curierat rapid, având în plan achiziționarea de autoutilitare electrice pentru toate oficiile poștale județene.
Prezent, ieri, la centrul zonal Giulești, alături de reprezentanții Companiei Naționale Poșta Română, Lucian Bode, ministrul Transporturilor a declarat la lansarea Programului Poșta Verde, că transportul verde – fără emisii de noxe – este o prioritate și că va fi extins în toată țara. Pentru București deja au fost achiziționate 15 autoutilitare electrice.
„Prin implementarea acestui program, Poșta Română devine una dintre primele companii de pe piața serviciilor de curierat care investește în transportul verde, prin achiziția acestor 15 autoutilitare electrice destinate curieratului rapid. Așa cum bine știți vorbim despre un proiect pilot desfășurat la nivelul Bucureștiului pe care, în calitate de ministru al Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, îl încurajez și îmi doresc să fie extins și în alte mari orașe, care se confruntă cu un grad ridicat al poluării. Consider că tot mai multe instituții și companii de stat trebuie să dea semnalul schimbării în această direcție și să se implice activ în protejarea mediului. Prin astfel de inițiative vreau să subliniez faptul că nevoia de implementare a programului Poșta Verde a plecat de la realitatea poate mai puțin cunoscută de către locuitorii Capitalei. Nu știu câți dintre dumneavoastră știți faptul că activitatea de curierat este a treia sursă de poluare în București, conform statisticilor din domeniu.
Este un mesaj pentru responsabilitate, pentru sustenabilitate și pentru reforme durabile. Acest lucru îl solicit și cred că sunteți pe drumul cel bun al responsabilității, al sustenabilității acestei activități și al unor reforme durabile. Acest program este rodul unei viziuni integrate care aduce progres și dezvoltare durabilă. Astfel, pe lângă cele 15 autovehicule ecologice, au fost achiziționate și 8 stații de reîncărcare duble, montate, aici, la sediul companiei din Calea Giulești. În acest mod, se face primul pas și în implementarea proiectului ELECTROPOST, care presupune înființarea rețelei naționale de stații publice de reîncărcare pentru mașini electrice / hibrid plug-în ce vor deservi atât flota electrică a Poștei Române cât și alte persoane fizice sau juridice, prin abonament.
Vom asigura finanțarea pentru susținerea investițiilor în modernizarea și digitalizarea CN Poștei Române, în special prin atragerea de fonduri europene, inclusiv din viitorul PNRR. Aș vrea să fac o scurtă referire și la ce s-a întâmplat în acest an. Dincolo de acest proiect trebuie să recunoaștem că în ultimele 12 luni, după mult timp de stagnare și regres, ați făcut pași decisivi.
Dacă nu greșesc, după 10 ani sunteți cu toate datoriile la zi, ați plătit cele 130 de milioane de lei pe care îi datorați bugetului de stat cu toate consecințele care decurg de aici: posibilitatea de a vă finanța și automat imediat, după acest demers, iată că ați încheiat și acel acord de împrumut cu Eximbank, care vă dă posibilitatea să vă dezvoltați. Cunosc cele două proiecte importante de investiții și modul în care evoluează ele: mă refer la linia de sortare de la Centrul de Tranzit de la Cluj și Centrul de Tranzit București Nord. Sunt convins că în viitorul foarte apropiat ne vom întâlni cu dumneavoastră din nou și vom constata că aceste proiecte devin realitate. Spun, în încheiere, faptul că cei 4 piloni pe care se axează programul investițional al Poștei Române, prin politicile pe care le promovează și anume, Poșta Verde, Politica de alfabetizare digitală, Politica de mobilitate urbană a mărfurilor și Politica în domeniul cercetării și inovării, reprezintă direcțiile strategice de acțiune pentru următorii ani, efortul investițional cumulat fiind de peste 106 milioane de euro”, a declarat ministrul Lucian Bode.
Poșta Română este una dintre primele companii care se aliniază politicilor europene privind reducerea la zero a emisiilor nete de gaze cu efect de seră, până în orizontul anului 2050, în conformitate cu strategia Green Deal a Uniunii Europene. La nivelul Poștei Române la o medie de 58.7 km/zi în București a autovehiculelor din flotă, media emisiilor de CO2/km este de 150. Potrivit studiilor, pentru fiecare colet în parte livrat consumul de carburant este de 0.23 l și se produc 300 g emisii de dioxid de carbon, iar utilizarea autovehiculelor electrice în locul celor cu ardere internă de combustibil, înseamnă o reducere a emisiilor la nivelul municipiului București de aprox. 120.000g/zi, respectiv 1850g/km.
Proiectul pilot de curierat rapid constă în utilizarea a cincisprezece autoutilitare electrice în zona București. Pentru finanțare au fost obținute de la Administrația Fondului pentru Mediu 15 vouchere în valoare unitară de 6.500 lei (TVA inclus) în cadrul Programului de înnoire a parcului auto național RABLA Clasic și 15 vouchere în valoare de 45.000 lei (TVA inclus), în cadrul programului RABLA Plus. Bugetul total necesar achiziției celor 15 autoutilitare electrice, inclusiv stații de încărcare, a fost astfel 2.207.685 lei (fără TVA), din care suma de 772.500 lei (TVA inclus) a fost obținută din subvenția acordată prin Programul Rabla Clasic și Rabla Plus.
La momentul actual, pe lângă cele 15 autovehicule, prin achiziția celor 8 stații de reîncărcare duble, montate la sediul companiei din Calea Giulești, se face primul pas și în implementarea proiectului ELECTROPOST, care presupune înființarea rețelei naționale de stații publice de reîncărcare pentru mașini electrice / hibrid plug-în ce vor deservi atât flota electrică a Poștei Române cât și alte persoane fizice sau juridice, prin abonament. Totodată, Compania Națională Poșta Română a transmis prin intermediul noului Instrument pentru Asistență Tehnică (TSI, fost SRSP) aplicația privind procesul de decarbonificare a companiei către Comisia Europeană – DG Reform. Cererea a fost deja aprobată de Autoritatea Coordonatoare de la nivelul Secretariatului General al Guvernului României.