![](../../../../wp-content/uploads/2020/07/satuletul-saratu-1.jpg)
Dacă nu știați, satul Săratu din comuna Stănilești, județul Vaslui, este a treia localitate estică a Uniunii Europene, după Sulina și Vâlcov. Este și cel mai estic punct al județului Vaslui, ceea ce ar trebui să-l facă un fel de carte de vizită pentru noi. Una care este extrem de proastă, în prezent, pentru că, în Săratu nu se va putea construi vreodată un drum de asfalt din cauza ...destinului. Dacă totuși autoritățile locale ar încerca, ar costa extrem de mulți bani și ar dura ani buni, din cauza exproprierilor care ar trebui realizate.
Un localnic din Săratu ne-a spus zilele trecute că, în plus, unii proprietari de pământuri nu sunt de găsit, mutându-se din zona și lăsând pur și simplu pământul arabil în paragină.
În fotografia de mai sus, făcută cu un print screen de pe Google Earth, puteți vedea că este imposibil de construit un drum de asfalt, și asta din cauza fâșiei de protecție a frontierei de stat. Vechiul drum comunal care face legătura cu Stănilești (săgeata albastră) ajunge într-un punct (cercul roșu) unde nu mai poate avasa, deoarece ar intra pe fâșia de protecție a frontierei.
Ordonanța de urgența nr. 105/2001 privind frontiera de stat stipulează la articolul3. că ,,Fâșia de protecție a frontierei de stat se stabilește de la linia de frontieră către interior și are o lățime de 20 metri. La frontiera de apă sau în locurile din imediata apropiere a frontierei de stat, în care terenurile sunt mlăștinoase, supuse erodărilor sau avalanșelor, fâșia de protecție a frontierei de stat se constituie mai în adâncime. Fâșia de protecție a frontierei de stat se constituie și se marchează prin grija administrației publice locale în colaborare cu Poliția de Frontieră Română”. Adică, exact cazul nostru.
![](../../../../wp-content/uploads/2020/07/sageata-albastra-rosu-1.jpg)
Vechiul drum comunal este în prezent circulat (săgeata neagră) pe o porțiune extrem de îngustă de locuitori, cu acceptul poliției de frontieră, dar nu ar putea intra într-un proces de construcție pentru că nu ar îndeplini cerințele legale de lățime. Singura șansă pentru ca autoritățile locale să construiască un drum de asfalt ar fi prin partea opusă acestui drum (săgeata verde), numai că acolo este altă belea: deși pare un drum vechi și destul de lat, el este făcut la libera înțelegere a proprietarilor de pamânt arabil din apropiere - vreo 20 de familii. Statul ar trebui să despăgubească oamenii, și asta ar lua timp mult, dar și mulți bani.
Studii de fezabilitate... nefezabile
![](../../../../wp-content/uploads/2020/07/sageata-verde-doi-1.jpg)
Un alt necaz ar fi că alternativa cu săgeata verde nu prea ar fi bună pentru construcția unui drum, deoarece este în vale și se inundă destul de des.
Primăria Stănilești a inițiat cu câțiva ani în urma un studiu de fezabilitate pentru reabilitatea mai multor drumuri din comună. Specialiștii de la S.C. July Expert Consulting SRL, care au realizat studiul, și-au pus mâinile în cap când au mers pe teren să vadă ce și cum.
Ia să vă cităm un pic din ce au văzut și este scris în studiu ca și caracteristici generale: ,,Pe unele porțiuni sunt evidențiate șanțuri din pământ acoperite cu vegetație, colmatate și care nu asigură o evacuare controlată și corespunzatoare a apelor din precipitații. Planeitatea suprafeței de rulare este una necorespunzătoare și sunt evidențiate forme de șiroire a apelor din precipitații cu multiple fisuri și crăpături ce permit infiltrarea apelor pluviale în interiorul sistemului rutier ceea ce diminuează proprietățile fizico-mecanice ale straturilor de fundare,, , se arată în document. Studiu se termină într-o cheie depresivo-morbidă:, ,Având în vedere gradul de severitate al degradărilor semnalate precum și faptul că, pe mare parte din traseu nu este prevăzută structura rutieră, traficul se desfășoară în condiții foarte grele, de fapt drumurile sunt impracticabile în orice anotimp. Starea drumurilor influențează negativ viața economică, socială și culturală a comunei Stănilești”.
Am încercat, fără succes, în cursul zilei de ieri să luăm legătura cu primarul comunei, Liviu Zaharia, pentru a oferi un punct de vedere.
În aceste condiții, pentru cei 36 de locuitori ai satului Săratu, probabil că singura șansă de a avea un drum modern ar fi unirea Basarabiei cu România.