Primarul municipiului Bârlad, Dumitru Boroș, știe dar nu spune la ce se înhamă: companiile de renume producătoare de autobuze electrice din vestul Europei (Mercedes-Benz Citaro, Heuliez, VLD Bus&Coach, PVI sau Volvo) nici măcar nu citesc anunțurile de licitații din România, unde prețurile de achiziție oferite de autorități sunt extrem de mici, în comparație cu cât ar primi în țările dezvoltate ale UE. Singurele companii de renume care s-ar „risca” la Bârlad ar fi Iveco (Cehia) sau Ursus și Solaris Urbinos din Polonia. Companiile japoneze, turcești și chinezești, unele dintre ele cu reprezentanță în România, contestă până în pânzele albe fiecare licitație, dezarmând firmele cu pretenții care doresc să-și vândă rapid produsele.
Astfel, licitația inițiată la sfârșitul săptămânii trecute de către municipalitatea bârlădeană are slabe șanse să aducă autobuze ale unor firme de renume. Dovadă stau licitațiile desfășurate în multe orașe din țară, unde, după contestații repetate, au câștigat firme din China, Turcia sau Japonia. Valoarea de achiziționare pusă la bătaie pentru cele 10 autobuze electrice este de aproape 18 milioane de lei, o sumă rezonabilă pentru a face o societate cu state grele în fabricarea autobuzelor electrice să se uite la ofertă. Cu toate acestea, sunt șanse mari ca bârlădenii să călătorească cu autobuze fabricate în China sau Turcia.
În ultimii ani, aceste companii, care produc la scară largă autobuze electrice, au invadat estul Europei, câștigând licitații peste lictații în Ungaria, România, Ucraina și Bulgaria. Practic, pentru firmele cu state vechi ca Volvo ori Mercedes nu reprezintă o miză financiară câștigarea licitațiilor în statele sărace ale UE, din moment ce cererea de autobuze electrice este extrem de mare în statele prospere și cu oferte de achiziție mult mai mari.
Dacă aceste companii de renume totuși se „încurcă” să furnizeze în țări ca România sau Bulgaria, sunt conștiete că trebuie să reziste valului de contestații depuse de firmele turcești și chinezești și termenelor lungi de rezolvare ale acestora. Dar, totuși, cea mai mare problemă cu ”produsele” chinezești și turcești este că se defectează foarte ușor, vezi cazul Otokar și cele 8.000 de defecțiuni înregistrate la București în ultimii doi ani. Excepție fac unele orașe mari din România, unde nu se practică paran-dărătul, cum ar fi Clujul, unde Mercedes a reusit să câștige licitația.
O paranteză trebuie făcută aici în privința Japoniei. Firma Isuzu, companie cu prestanță în lumea afacerilor cu mașini de tonaj greu, a câștigat unele licitații în România. Cum? Tot prin mijlocirea Turciei, unde au creat un punct de lucru, asociindu-se cu oameni de afaceri turci. Astfel, Anadolu Automobil Rom&Radcom este unic importator pentru România al autobuzelor japoneze Isuzu. La fel au creat companii și în alte țări din estul Europei, unde participă la orice licitație și, evident, formulează contestații.
Doar firmele cehești, gen Iveco, sau cele poloneze, de la Ursus sau Solaris Urbinos, se mai încumetă să se ia la trântă cu estul îndepărtat. Iveco furnizează în România autobuze electrice prin Briari Ind Romania &Iveco.
Firmele turcești pe care le găsești aproape la fiecare licitație pentru autobuze sunt: Temsa – parte a grupului Sabanci, BMC Truck & BUS România – parte a BMC Otomotiv Turcia (are fabrică de producție la Ciorogârla) și Otokar.
Firmele chinezești care au început să furnizeze la scară largă autobuze în România și Bulgaria sunt: Golden Dragon Bus & Xiamen Golden Dragon Bus, Zonda Bus, Wuzhoulong, BYD Auto Co.
Scenariul de la Bârlad paște și municipiul Vaslui, unde deja sunt probleme la licitație, după cum veți vedea mai jos, deși suma mare pusă în joc de autoritățile locale – 30 milioane lei pentru numai 18 autobuze și troleibuze – ar face posibilă atragerea firmelor din vest.
La Vaslui, achiziția troleibuzelor a fost pusă pe STOP
Licitația organizată de Primăria Vaslui pentru achiziționarea a 8 autobuze hibrid ecologice de minim 67 de locuri și a 10 troleibuze cu minim 90 de locuri a ajuns într-un impas la sfârșitul săptămânii trecute. Dacă primul lot, cel privind achiziționarea autobuzelor hibrid merge înainte cu evaluarea tehnică a ofertelor depuse, cea pentru lotul doi, adică a troleibuzelor, a fost anulată. Primarul Vasile Pavăl va trebui să dea o explicație cât de curând în fața Consiliului Local cu privire la această situație, știut fiind că una dintre prioritățile edilului pentru acest mandat este dezvoltarea și modernizarea transportului în comun la nivelul orașului și suburbiilor.